Gör det då


Idag träffade jag en helt fantastisk människa. En kvinna vid namn Renee, sådär 60+, och helt underbar. När hon berättade om olika saker hon upplevt under sitt liv blev jag helt facsinerad och den syn hon hade på livet gjorde mig stum av beundran.

Hon har gjort mycket av det som andra människor bara drömmer om. Hon har vågat chansa och flyttat runt både i Sverige och utomlands. När hon berättade om människor som sagt att de också önskat att de kunnat göra som henne säger hon att "gör det då".

Och hon har rätt. Hur många gånger har man hört någon berätta om sina upplevelser och önskat att man själv skulle kunna göra nåt liknande. Men man har alltid nån anledning till varför man inte skulle kunna göra det. Inga bra anledningar egentligen. Mest beror det på att man har en trygghet i det liv man lever och anser sig låst i den livssituation man har idag.

Det kan röra sig om att man har ett jobb och ett hem. Bara det låser upp en människa så mycket att hon inte skulle våga lämna allt det för att testa något annat nån annanstans. Andra kan ha drömmar om något som de aldrig tar tag i och förverkligar. Varför?

Varför ska man sitta och längta efter upplevelser istället för att faktiskt skaffa sig några? Ska man efter några år se tillbaks och önska att man faktiskt hade tagit chansen, för att "nu är det för sent"? Vill man sitta där när man är gammal och ångra saker man inte gjort? Nej tack.

Än så länge har jag många drömmar att förverkliga, men jag har också ett långt liv framför mig och alla drömmar går inte att förverkliga på en gång. Men de ska förverkligas. Förr eller senare.

Men det jag vill göra nu är att passa på. För ska jag uppleva något så har jag ett ypperligt läge nu. Jag har ingen bostad och inget jobb. Inget som låser mig. Varför skulle jag inte passa på att uppleva lite? För att jag borde satsa på min karriär? Det vore en dålig ursäkt. Karriären kommer jag ju hinna med också oavset om jag börjar nu eller nästa år. Så vad är det jag har hört andra berätta om som jag har sucktat över att det vill jag också göra, men aldrig gjort?

Många har åkt iväg utomlands, antingen för att jobba eller studera. Och det är något som jag länge sucktat över. Det vill jag också göra. En annan sak som jag länge har drömmt om att göra är att säsongsjobba i Sälen, en dröm som jag aldrig har förverkligat.

Jag vill inte ångra att jag aldrig gjort dessa saker. 

Och, ja, jag ska göra det.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0