2011.01.24


Satt och blädrade i tidningen som så snällt dyker upp i brevinkastet gratis varje morgon och hittade en artikel om studenternas knapra ekonomi. I artikeln har de även klistrat in denna fina lilla budget:



Och nu måste jag bara beklaga mig lite. För flera av dessa poster lägger jag inga pengar alls på. Av den enkla anledningen att jag inte har råd.

Bostad: Ok, min hyra ligger på 2700, så jag kommer lite billigare undan. Fast det är ju visserligen för att jag bor i kollektiv, hade jag bott själv i en etta så hade hyran landat på ca 3400 kr.
Mat: Jag sätter varje månad över 1200kr till ett matkonto. Dessa pengar använder jag även till hygienartiklar och förbrukningsvaror.
Kläder och skor: Eh... jag skulle bli överlycklig om jag kunde ha råd att köpa kläder för 520kr varje månad! Det senaste jag köpt var en stickad tröja på rean, just för att det va rea och kostade 99 kr.
Hygien och hälsovård: Hygienartiklar går på mitt matkonto. Däremot har jag läkarbesök att betala vilka är lite svårt att säga hur dyrt det blir, men rimligen går det på mellan 100-400 per månad.
Tv, telefoni och dagstidning: Eh... ja.. dagstidning har jag bara för att den är gratis, något sånt har jag inte råd att betala för. Telefoni går på 199 kr per månad. Jag skulle kunna tänka mig att det är tänkt att tv-avgiften går här under, men jag har ingen tv och därav betalar jag ingen tv-avgift. (Och av de studenter som faktiskt har tv så är det ytterst få som faktiskt betalar tv-avgift)
Kåravgift: Min kår är visst dyr... 40kr per månad blir det.
Hemförsäkring: Detta kan ju variera rätt bra. Min går på ca 100kr per månad och det är vi två som delar på så 50 kr allt som allt. Plus en personförsäkrning på 60 kr per månad.
Förbrukningsvaror: Hamnar under mat
Kollektivresor: LYX!!! Här cyklar man! Har lyxat till det med buss nån enstaka gång under vintern nu för att det näst intill har varit omöjligt att cykla, vilket blir max 100kr per månad.
Tandvård: Tandläkaren är inget man går till om man inte måste...
Fritid: Något jag tolkar som ett finare ord för "fest". Är nog trotts allt en ganska rimlig slant, 400 kr per månad till att festa. Sen tror jag väll att träning ska hamna här med vilket jag klarar mig rätt billigt undan med 200kr per månad. Skulle man gå på gym får man räkna med det dubbla.
El: Varierar ganska bra, men siffran verkar rimlig.

Så en kommentar kring studiematerial, i min utbildning behöver vi knappt köpa nån kurslitteratur. Dock får vi ju stå för allt material själva vilket brukar landa på minst 2000 kr per månad för mig. Normalt går de slantar jag har över till material. Vissa månader har jag mycket pengar att lägga på materal, och vissa andra finns det inte så stort utrymme för den här posten. Och på min utbildning behöver jag faktiskt lägga pengar på detta för annars skulle jag ju inte kunna lära mig nåt och just därför går oftast de pengar jag har över till just material. Pluss att jag nu faktiskt har börjat läsa företagsekonomi där det faktiskt krävs kurslitteratur, så det kommer bli en väldigt dyr post för mig...

Sen är jag ju inte så duktig att jag faktiskt betalar allt månadsvis. Vissa poster betalas en gång per år/halvår, andra betalas en gång per kvaral. Dessa poster vet man oftast inte heller i förväg hur stora de blir så det är svårt att budgetera för dom.

Men inte behöver man gå back som student. Men det blir ju ingen lyx och vissa saker som kanske tycks vara självklara blir sådant man får prioritera bort.

 

Kommentarer
Postat av: ELLEN AHL AXELSSON

sv: jag har inte fått de ännu :).

2011-01-24 @ 16:54:05
URL: http://byellen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0