2011.01.26


Hade en intressant lektion i skolan idag om textila material. Bland annat pratade vi om det som visas på bilderna nedan.



Det kom upp förslag på att vi skulle elda hampan istället för att göra tråd av den. Användbar växt verkar det som. :P



Det fina gula trådnystandet är ett garn av bananfibrer. Japp, gjort av banan. Jag har ingen aning om hur det går till, men kan inte låta bli att fundera på om det är möjligt att spinna eget banangarn. Hade varit rätt kul att iaf testa!



Ytterligare ett sånt där konstigt garn. Som det står på lappen, så är det gjort av mjölkfibrer. Jag visste inte att det fanns fibrer i mjölk som gick att göra tråd av. Liksom hur får de ihop fibrerna? Och hur blir dom till trådar?

Vi fick i uppgift att ta reda på mer fakta om olika material. Jag och min grupp ska ta reda på mer om fruktfibrer och om bladfibrer, vilket innebär att jag får ta reda på hur man gör banangarn!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0